LCHF Bröd

Äter du en LCHF-kost men saknar att äta bröd? Inga problem! Det finns gott om recept på LCHF bröd som är enkla och goda. På den här sidan har vi samlat de bästa och godaste LCHF bröden, allt för att du enkelt ska hitta ett gott och beprövat LCHF bröd.

När man hittar recept på LCHF bröd på Internet är receptet ofta improviserat, och det är en chansning om brödet blir bra eller inte. LCHF-recepten på bröd som finns på denna sida kan vi garantera ger ett bra resultat! Samtliga recept är provbakade och godkända, och endast de recept som ger så saftiga och brödliknande LCHF bröd som möjligt finns med på denna sida. Därför kan vi i princip lova att dessa LCHF bröd ger ett bra resultat, det är bara för dig att baka recepten ett efter ett tills du har hittat det LCHF bröd som du tycker mest om.

Här på LCHF-bröd.se finns ett bröd som passar alla, och bröden brukar uppskattas även av dem som vanligtvis inte följer en LCHF kost. Genom att baka dina egna LCHF bröd kan du fortsätta att njuta av bröd trots att du undviker spannmål och gluten.

Ingredienser bra att ha hemma 

Eftersom LCHF bröd inte använder vetemjöl bygger de istället på andra ingredienser. Följande är vanliga ingredienser i LCHF bröd och finns att köpa i hälsokostaffärer eller enstaka välsorterade matvarubutiker.

  • Nötmjöl  – Det går även bra att mala själv av mandlar eller hasselnötter.
  • Fiberhusk  – Är detsamma som krossade physiliumfrön, finns ofta på glutenhyllan i affären.
  • Kokosnötsmjöl  – Ej detsamma som malda kokosflingor.

Den bästa bakboken för LCHF bröd:

Baka matbröd med LCHF av Mariann Andersson.

Boken innehåller många enkla recept på goda LCHF bröd och kan varmt rekommenderas.

LCHF bröd är mycket hälsosammare än vanligt bröd

LCHF bröd innehåller inget vetemjöl, som annars är grunden i bröd. Detta på grund av att vetemjöl är spannmål, vilket inte ingår i en LCHF-kost. Det finns många vetenskapliga studier som har visat att vetemjöl är skadligt för kroppen, och dessutom är det väldigt näringsfattigt. Dessa LCHF bröd har istället för vetemjöl andra baser i recepten, där ingredienser som ägg, ost, fröer och nötmjöl är vanliga ingredienser. Detta är ingredienser med mängder av vitaminer och mineraler, så dessa LCHF bröd är mycket nyttigare än traditionellt bröd bakat på vetemjöl.

Fullkorn inte bättre 

Du kanske tänker ”Men jag brukar äta fullkornsbröd, det är ju nyttigt”. Även om det bröd du brukar äta heter fullkornsbröd, brukar det ofta endast vara en liten del av mjölet som är fullkornsmjöl, ofta omkring 20 %. Resterande mjölmängden, vanligvis runt 80 %, brukar vara vanligt vitt vetemjöl. Sånt mjöl som vi vet är skadligt för kroppen. Dessutom är även fullkornsmjöl gjort på spannmål och innehåller höga mängder stärkelse, något som ökar insulinnivåerna i blodet vilket leder till fettinlagring. Enkelt sammanfattat: vanligt bröd gör dig fet och är ohälsosamt.

Se upp för ”Low carb-bröden” som finns i butiker! 

Undvik de så kallade ”Low carb-bröden” som finns att köpa i många matvarubutiker. De innehåller mestadels vatten, vilket egentligen är skäl nog bara det för att undvika. Dessutom innehåller de ofta vete, även om det är i mindre mängder än i vanliga bröd. Men eftersom vete är inflammatoriskt hör det inte hemma i en LCHF-kost, och dessutom är de torra och inte särskilt goda. Att dessa ”Low carb-bröd” säljs som LCHF bröd är inget annat än lurendrejeri. Istället är det betydligt bättre att baka sitt eget LCHF bröd! Baka stora satser och frys in, så slipper du baka så ofta.
Baka eget bröd och frys in 

LCHF bröden på denna sida fungerar utmärkt att frysa, så det går bra att baka en större sats när du ändå är igång. Sedan är det bara att ta fram LCHF brödet ur frysen när du behöver, oavsett om det är till frukost, mellanmål eller till utflykt. Med LCHF bröd kan LCHF-kosten kännas betydligt enklare i situationer när man inte kan laga mat själv. Är du bortbjuden på fika behöver du inte längre känna dig orolig, det är bara att ta med sig ett par egna skivor LCHF bröd och äta det istället för det bröd som bjuds. Ingen ska behöva känna sig tvungen att äta bröd som man vet att man blir sjuk och mår dåligt av. Det är till exempel väldigt vanligt att uppblåst mage beror på spannmål. Uteslut spannmål och välj LCHF bröd istället så kan problemen med din mage vara borta för gott!

Vi som står bakom LCHF bröd.se hoppas att du ska hitta ett LCHF bröd som du tycker är gott, och att dessa bröd ska underlätta din vardag. Det finns trots allt situationer när bröd är väldigt praktiskt. T.ex. när du sitter framför datorn och är inne i något, spel eller liknande som hos CasinoCasinoCasino, och bara behöver snabb energi.

Pålägg vid LCHF

Många vanliga pålägg går bra att äta när du äter en LCHF-kost, men det finns många pålägg som inte passar. En del pålägg är olämpliga för att de innehåller tillsatt socker, medan andra har naturligt höga kolhydratinnehåll. Här har vi sammanställt två listor med pålägg som går bra respektive inte bra att äta till ditt LCHF bröd. Saknar du något pålägg i listorna kan du fråga oss om pålägget är okej, så hjälper du oss även att få listorna kompletta.

Pålägg som går bra att äta vid LCHF-kost:

Creme cheese (Philadelphiaost) – Undvik Philadelphias smaksatta, de är lightprodukter. ICA har en väldigt god fullfet creme cheese med smak av vitlök och örter. Dessutom är ICAs creme cheese fri från tillsatser, vilket inte Philadelphiaosten är.

Gurka – Gott som pålägg.

Majonnäs – Otroligt mättande, gott tillsammans med kokt ägg.

Ost – Välj fullfeta ostar.

Paprika – Nyttig ovanjordsgrönsak.

Saltgurka – Osötat alternativ till smörgåsgurka.

Sill – Rikt på omega 3. Skölj gärna av sillfiléerna då lagen innehåller mycket socker.

Skinka utan tillsatt socker – Undvik helst, är processat och innehåller
mycket tillsatser. Dock är det helt okej ur kolhydratsinnehåll.

Smör – Naturligt och hälsosamt fett.

Ägg – Skivat kokt ägg är otroligt näringsrikt och gott som pålägg, gärna tillsammans med majonnäs.

Pålägg som undviks vid LCHF-kost:

Margarin – Baseras på omega 6-oljor vilket är inflamationsdrivande. Innehåller mycket tillsatser.

Marmelad – Innehåller massor med socker.

Nutella – Rent godis, fullt av socker och tillsatser.

Senap – Vanlig senap innehåller mycket socker, välj fransk senap/dijonsenap istället.

Skinka med tillsatt socker – Innehåller socker och tillsatser.

Smörgåsgurka – Innehåller socker, välj saltgurka istället.

LCHF Bröd är ett gott alternativ